Utsikterna

UTSIKTERNA

Foto: Vanja Sandell Billström och Hendrik Zeitler (galleriet). 

Videoinstallation.
HD video, 43 minuter, aspect ratio: 4:3, 2017.
Se 1 minut trailer.

Medverkande: Alim Farzan, Bengt Jansson, Clara Bodén, Emma Stenvall, Fadumo Hussein, Gretel Plavén, Johan Israelsson, Lucia Pagano, Luisa Norrman, Magnus Söderström, Martina Norrman, Robert Björklund, Sofia Lindqvist, Ted Olsson och Vanja Sandell Billström.

Separatutställning på Galleri Box, Göteborg. 2017.01.13 – 02.12.
I utställningen visades även: ”Vandringar i landskap jag aldrig har besökt” (HD-video, 7 minuter, 2017) och ”Utsikt 1-18” (fotoserie, digital C-print, 24 x 24 cm, 2017).

Utställningstext:

[I’m] a flâneuse who never leaves her apartment.

/ Moyra Davey

Notiser från arbetsbok:

  • I sin film ”Notes on Blue” (2015) vandrar Moyra Davey runt i sin lägenhet med ett headset i örat. Filmen är ett svar på Derek Jarmans film ”Blue” (1993) och på sin vandring runt om i lägenheten läser hon upp sin personliga essä som kretsar kring olika berättelser om blindhet och färger. Davey medger i en intervju att hon förvisso spenderar mycket tid utanför sin lägenhet men att hemmet har blivit en tillflyktsort där hon upplever den kontroll och frihet som hon eftersträvar när hon spelar in sina filmer.
  • På Museo del Prados och The National Gallerys hemsidor zoomar jag in på högupplösta bilder på renässansmålningar, som Dürers självporträtt och olika varianter på Maria Bebådelse. Alla innehåller de ett fönster med utsikten över ett landskap. I samband med att fönster blev allt vanligare under renässansen fick de allt oftare ta plats i målningar från samma period. Ibland anas bara en detalj som körsbärsträdet i Makarna Arnolfinis trolovning, men ofta är det ett milsvitt landskap med många detaljer som breder ut sig. Kanske förebådar det ett landskapsmåleri som tog plats ett par hundra år senare?
  • I sin avhandling ”Framed: The Interior Woman Artist-Observer in Modernity” drar Rebecca Anne Gershenson Smith paralleller mellan modernistiska arkitekter som Le Corbusier och feministisk litteraturvetenskap. Att fönstret är en övergångsplats med fler möjligheter till agerande än vad som vanligtvis brukar tillskrivas fönstertittaren.
  • Inramade horisonter, tillplattade landskap.
  • Videoinstallationen: Ett tiotal människor bjuder in publiken till sin fönsterutsikt och en berättelse om relationen till en plats. Någon är rädd att hon bara kan dra utan att känna någonting, en annan försöker ändra på en orättvisa, en tredje vill inte bli styrd av regler och en fjärde stannar helst hemma.